Slane grickalice: Moderni formati nositelji prodaje

U posljednjih godinu dana, zaključno s prosincem 2020. godine, vodeća tri proizvođača zastupala su 28% vrijednosne prodaje u cjelokupnoj kategoriji slanih grickalica, a oni su abecednim redoslijedom Intersnack Adria, Kellogg’s i Pepsico

Analizira: Kristian Anić Kaliger, NielsenIQ

Kategorija slanih grickalica prema Nielsenovoj klasifikaciji obuhvaća čips od krumpira (uključujući i onaj u obliku štapića), ekstrudirane grickalice (“flips“), čips od kukuruza (uključujući tortilje), krekere, kokice, štapiće, perece, krušne štapiće, bruschette, orašaste plodove te sjemenke i kokice. U posljednjih godinu dana, zaključno s prosincem 2020. godine, ukupno kategorija slanih grickalica bilježi blagi pad vrijednosne prodaje uz rast količinske prodaje.

Ako gledamo pojedinačno segmente, najveći rast bilježe sjemenke i orašasti plodovi, dok segment čipsa i tortilje bilježi pad. Najveći segmenti u slanim grickalicama su pečeni snack te čips i tortilja koji čine nešto manje od dvije trećine kategorije. Slijede ih sjemenke/orašasti plodovi i ekstrudirane grickalice dok su kokice najmanji segment u kategoriji.

Promatrajući aspekt mjesta prodaje, 60% ukupne vrijednosne prodaje slanih grickalica ostvaruje se kroz moderne formate (hipermarketi i supermarketi), 35% ostvaruje kroz tradicionalne formate velikih, srednjih i malih trgovina mješovitom robom, a kroz „convenience“ kanal (kiosci i benzinske postaje) se proda 5% ukupne vrijednosne prodaje.

U posljednjih godinu dana, zaključno s prosincem 2020. godine, promatrajući vrijednosno, vodeća tri proizvođača zastupala su 28% vrijednosne prodaje u cjelokupnoj kategoriji slanih grickalica. Abecednim redoslijedom oni su Intersnack Adria, Kellogg’s i Pepsico.

Euromonitor International: Na slane grickalice znatno utjecali lockdown i otkazivanje sportskih događanja

Prema podacima istraživačke agencije Euromonitor International, dva čimbenika utjecala su na prodaju slanih grickalica u Hrvatskoj 2020. Najprije je zbog lockdowna i boravka kod kuće došlo do naglog porasta potražnje tijekom prve polovice godine. Međutim, kako je otkazan svaki veći sportski događaj, smanjila se i potencijalna kupovina grickalica povezana s njima.

Slane grickalice, posebno čips, imaju snažnu pozitivnu korelaciju sa sportskim događanjima jer ih Hrvati vole jesti tijekom gledanja sportskih prijenosa. Oko 20% je čestih potrošača koji ove proizvode jedu češće od jednom tjedno. Sve je više vidljiv trend zdravlja i wellnessa, pa manji dio potrošača prelazi na čips od jabuka i banana.

Najnoviji trend je čips od povrća, mahunarki i prepečenog kruha. Kako se ekonomska situacija u Hrvatskoj poboljšava, a raspoloživi dohodak kućanstva raste, rast potrošnje slanih zalogaja nastavit će se i u predviđenom razdoblju s očekivanim povećanjem obujma i vrijednosti prodaje.

Unatoč kontinuiranoj popularnosti čipsa, snack od riže zabilježit će najveći rast tijekom tijekom sljedećih pet godina, uz značajan porast udjela u vrijednosti. To je možda rezultat porasta svijesti o zdravlju u Hrvatskoj: grickalice od riže vrlo su svestrane i na njih se gleda kao na zdraviju opciju s malo masnoće.

Visoka razina prepoznatljivosti brendova

Među korisnicima slanih grickalica (štapići, pereci, krekeri…) u Hrvatskoj, u dobi od 16 do 64 godine, top tri brenda su Bobi, Tuc i Kviki

Analizirala: Marija Jukić, Researcher Assistant, Ipsos

Udio korisnika slanih grickalica unutar populacije u dobi od 16 do 64 godine u Hrvatskoj iznosi visokih 79,1%. Unutar tog postotka najviše je medium korisnika, koji slane grickalice konzumiraju od jednom do tri puta mjesečno, a njih je 30,3%. Sljedeći po zastupljenosti su heavy korisnici s tek nešto malo manje, 27,2%, koji slane grickalice uživaju u rasponu od jednom ili više puta dnevno do jednom tjedno.

Na kraju, najmanje je light korisnika, 21,6%, a oni kategoriju konzumiraju rjeđe od jednom mjesečno. Za samo 19,7% korisnika jako je bitno koju marku slanih grickalica kupuju dok je za većinu to manje bitno ili uopće nije bitno, a uzmemo li u obzir i to da je samo 9,8% korisnika kategorije lojalno nekom brendu, možemo zaključiti da u ovoj kategoriji ima znatnog prostora za rad na povećanju lojalnosti brendovima.

ANALIZA KORISNIKA KATEGORIJE

Korisnici kategorije slanih grickalica su podjednako muškarci i žene te ih pronalazimo u svim dobnim skupinama, no gotovo polovica svih korisnika je među osobama od 30 – 49 godina, 45,4%. Većina ih ima završenu srednju školu te su zaposleni. Više od polovice korisnika ove kategorije ima djecu, a gotovo polovica je i u braku. Imaju srednja do viša osobna primanja. BRANDpuls istraživanje pažnju posvećuje i kupovnim te medijskim sklonostima potrošača, kao i njihovim osobnim i društvenim vrijednostima. Uvid u kupovne sklonosti nam može pojasniti koja su temeljna polazišta korisnika kada kupuju proizvode.

U ovom kontekstu, kupci slanih grickalica proizvod će najčešće izabrati zbog njegovih osobina, važno im je da proizvod služi svojoj svrsi te da je kvalitetan i pouzdan. Tek nešto manji broj odabrat će svoj proizvod na temelju identiteta, stavljajući naglasak na imidž kojeg proizvod nosi, ujedno prateći kvalitetu i marku.

Što se tiče medijskih sklonosti korisnika kategorije, najveći udio je okrenut televiziji (25%), dok je sklonost internetu i časopisima također značajno zastupljena, s po 22%. Gledajući osobne vrijednosti korisnika slanih grickalica, oni su graditelji karijere, skloni posvetiti se, kako poslovnoj, tako i obiteljskoj karijeri. Žele obrazovanje, steći osobni ugled te uživati u životu. Kada je riječ o društvenim vrijednostima prevladava tradicionalni kolektivizam, što znači da očekuju od članova zajednice prilagodbu tradicionalno uređenoj društvenoj cjelini, kako u državi, tako i u obitelji.

STAVOVI O KATEGORIJI

Kada uzmemo u obzir dva najpozitivnija odgovora, „U potpunosti se slažem“ i „Uglavnom se slažem“, nešto manje od polovice korisnika (43,7%) smatra kako su grickalice na izletima i putovanjima neizostavne, dok 41,9% tvrdi da kada počnu jesti slane grickalice ne mogu stati. Sličan postotak (39,6%) misli da zabave bez slanih grickalica nisu prave zabave.

ODNOS PREMA BRENDOVIMA

Kroz BRANDpuls istraživanje ujedno se prati kako potrošači koriste i percipiraju brendove unutar istraživane kategorije. Taj odnos se prikazuje kroz BRANDpiramide, gdje svaka razina označava jednu kategoriju odnosa korisnika i brenda. Jedna od najvažnijih kategorija je razina korištenja (usage) koja sugerira na koliko potrošača možemo računati i kakva je vitalnost brenda. Korisnike smatramo onima koji su koristili brend u posljednjih 6 mjeseci.

Među korisnicima slanih grickalica u Hrvatskoj, u dobi od 16 do 64 godine, top tri brenda su Bobi, Tuc i Kviki. Sva tri brenda imaju visoku razinu prepoznatljivosti (recognition) među korisnicima kategorije. Kada je riječ o korištenju brenda (usage), Bobi i Tuc imaju sličan postotak korisnika, pri čemu nešto više od trećine korisnika ove kategorije koristi baš te brendove. Bobi ima najveći postotak primarnih korisnika, što ga ističe od druga dva brenda.